VÄLKOMMEN IN I MARIES HUVUD!!!!

Jag Är Som Jag Är Och Ska Vara. Mig Själv!!!

Tipsen från Rent Hus

Kategori: Jag o min vardag

Senaste säsongen av "Rent Hus" på tv följde jag varje avsnitt o gjorde en liten bok där jag skrev ner alla tips som de kom med där. Mycke bra att ha, så jag tänkte nu ta o dela med mig av dessa.
Hoppas att de kommer till användning för någon...

Näseblodsfläckar
Treo o kallt mineralvatten, lite av vattnet så koncistensen blir som en pasta. Smeta på o låt verka i ca 30 min. Tvätta i maskin direkt.

Rengöring av micron
Citronskivor i vatten, 1 min på 600w

Rengöring av ugn
En del såpa o 3 delar vatten. 20 min på 100 grader

Rengöring av madrass
Strö på bikarbonat, låt verka 20 min, dammsuga av

Rent badkar
Grapefrukt o salt. Gnuggas

Spisen
Bakpulver o ättika. Strö allt runt plattorna. Låt verka en stund. Torka av med såpa

Ta bort fett på trä med rakblad

Aska på fuktad trasa tar bort ringar/fläckar på äldre möbler av trä, skåp o sånt

Kylen
Kolsyrat vatten mot illaluktande.
Vatten o ättika är mögelhämmande.

Fläckar på kläder
1 del vinäger, 1 del schampo o 2 delar varmt vatten.

Toalettstolen
Ättika o citron + vatten i sprayflaska

Duschdraperi
Salt o vatten sprayas på o håller borta kalk.

Aktivt kol håller borta dålig lukt

Rengöring av Gjutjärnspanna
Grovsalt o olja

Sidogaller i ugnen
Ta loss, häll eller spraya på coca cola, låt verka 10 min, skrubba med aluminiumfolie

Rengöra diskborste
Koka i vatten 1 gång/vecka

Ta bort röklukt
Ättika i en skål

Pälsänglar
Aromatisk olja längs golvlister. På kaffefilter i garderober. Tjära på snöre under soffan fastsatt i benen.

Rengöring av tygsoffa
Vått lakan över o banka med mattbankare

Diskbänk och vask
Ättika o vatten lika delar, spruta på, verka en stund, torka av

Skinn
Blanda lika delar av Tvål, vatten, olja, pensla på, torka o gnid

Propplösare
1 kopp bikarbonat/bakpulver, 1 kopp bordssalt o 1 kopp ättika hälls i sakta under omrörning. Verka ca 15 min

Gengöring av kristallkrona
Fäll upp ett paraply under eller häng det i kronan. Blanda lika delar vatten, ättika o citron, spraya på, låt rinna av i paraplyet, torka.

Skärbräda i trä
Strö på salt, skura in med borste. Låt dra en stund. Skölj av med vatten

Marmorskiva
Vatten o såpa, torka av. Putsa med ofärgad skokräm o yllevante (värme av cirkelrörelser)

Stearinljus till tröga byrålådor

Rengöra klinkersfogar
24% ättika, spraya o låt verka 10 min. Skura med borste o torka av.

Sidenblommor
Såpa och vatten. Spraya. Låt verka. Duscha av

Målade ytor
Citron(färsk) på trasa

Plastgolv/matta
Citronsyra o vatten

Stopp i avlopp
Bikarbonat 1/4 del kopp, vinäger 50 ml

Rengöring av persienner
Tygvante. Dra över

Glas
Som stått ett tag utan att användas. Ättika i sköljvattnet.

Fruktflugor
Vatten, äpplecider-vinäger, lika delar. Några droppar diskmedel. I en skål att ställa någonstans

Blankt linoliumgolv
1/2 liter vatten o en äggula. Torka av

Om du varit på toa o "pip"...hihi
Tänd en tändsticka


HOPPAS ATT NI FÅR NYTTA AV MINA TIPS....

Kommentarer

  • Linda säger:

    vad bra, ska prova ta bort cola-fläcken på min tunika nu.. hahah hoppas det funkar..

    2009-08-10 | 00:50:04
    Bloggadress: http://mammalindazz.blogg.se/

Kommentera inlägget här: