VÄLKOMMEN IN I MARIES HUVUD!!!!

Jag Är Som Jag Är Och Ska Vara. Mig Själv!!!

Viktkontroll

Kategori: Jag o min vardag

Har precis sett ett program på tv4 plus "Dr Phil", om en tjej som har anorexia, en svår sådan och kommer snart att dö om hon inte inser att hon måste läggas in och få vård och hjälp med sin sjukdom.
Riktigt skrämmande och se hur hon gör och vad hon gör för att inte gå upp i vikt.

Förstår inte människor som mobbar och snackar bakom ryggen på människor som är överviktiga, mulliga, underviktiga osv.
Istället borde alla tänka hur och varför det blivit så med personen i fråga.
Det finns ingen som är perfekt och kommer aldrig att bli, däremot finns det nästintill perfekt.
Det är samhället idag, media, reklam m m som gör att människor tar åt sig för att dom inte har det självförtroendet som alla borde ha.

Visst, det finns säkert överviktiga som själv ställt till det från början, men att det sedan blivit en ond cirkel att de ökar i vikt pga inte lägger om kost och samma med underviktiga som äter mindre eller frossar och sen kräks. Psyksikt sjuk kallas detta.
Men för dem som har dessa problem så finns det hjälp att få för att bli frisk och välmående igen.

Känner 3 st som gjort en sådan där magoperation för att de varit uppe på 150kg eller mer och det har funkat för dem och gör fortfarande. Den hjälpen finns för alla överviktiga och tycker att man ska ta den chansen om man får den så man kan må bättre och framförallt överleva.
Detsamma gäller då underviktiga som kan få hjälp med att "lära sig" äta igen.

Lång resa för alla parter oavsett "problem". Men hjälp finns. Kanske de behöver en hjälpande hand, en stöttepelare så att de tar tag i den biten och söker den hjälp de kan få.

Blir alltid riktigt arg när jag hör nån säga t ex: kolla så tjock hon är, hur kan hon ha en sådan tajt tröja när hon har så stor mage, han där kan ju inte få nån tjej så tjock som han är, undrar när han såg sin snopp sist uppifrån eftersom magen är så stor osv osv...
Hör jag nån säga det som jag känner brukar jag säga nåt i stil med att; "sluta klaga på hur folk ser ut, ingen är ful bara smaken som är olika".


Så alla ni som har vänner med nåt utav "problemen" säg till personen vad ni tycker på ett snällt sätt där dom förstår vad du vill ha fram och försök hjälpa dom istället för att bara stå och titta på när de förstör sig själva och sin kropp.




Kommentarer


Kommentera inlägget här: