VÄLKOMMEN IN I MARIES HUVUD!!!!

Jag Är Som Jag Är Och Ska Vara. Mig Själv!!!

Tre måsten att plöja igenom

Kategori: Boktips

 
 
Har ju glömt att tipsa om böcker jag läser. Har ju börjat vara flitig med det igen. Förr läste jag 2-3 böcker per vecka i många år. Har alltid läst mycke. Just nu plöjer jag igenom olika biografier som jag samlat på mig och upptäckt att jag glömt och läsa.
 
Så nu vill jag tipsa om dessa 3 som jag nyligen läst. Riktiga sidvändare som är svåra att lägga ifrån sig
 
Denna bör alla läsa, gripande och intressant vad det gäller och leva med HIV och att inte våga berätta för sina närmaste under väldigt många år
 
 
 
 
 
Oxå den här snyggingen Liam Norberg man minns från filmen "Sökarna" i början av 90-talet, filmen har väl alla sett, om inte så grrrr på er. Den är ett måste att ha sett.
Under tiden denna filmen släpptes så hamnade han i fängelse för rån. Och det är just det boken handlar om
 
Februari 1993. Den då tjugotreårige Liam Norberg lämnar ett gråkallt Sverige för semester i Rio. Han har gott om pengar och har bestämt sig för att ligga lågt ett tag. Livet ser ljust ut och han har sopat igen alla spår efter flertal lyckade kupper. Men det är ändå något som inte stämmer. Varför har polisen plötsligt börjat visa intresse för Liam och hans kompisar? Vem är det egentligen som har span på sig - finns det trots allt spår som inte är undanröjda? Med denna ovisshet inom sig ser han fram emot att få sitta på flyget till solen och värmen och karnevalen i Rio. Men väl framme på Arlanda börjar en helt annan resa än den han tänk sig. En resa som kom att ta femton år.
 
 
 
Och denna är verkligen gripande om hur det är att sitta i fängelse i Texas. hans dotter blev våldtagen av en nära arbetskamrat och allt brast och han mördade mannen kallblodigt.
 
Rickard Viking Flinga satt tjugo år i Texas hårdaste fängelser, varav 13 i isoleringscell, dömd för mord. Efter avtjänat straff utvisades Rick Flinga till Sverige, ett för honom helt okänt land. En sann berättelse om den långa, grymma vägen ut ur helvetet.

Rickard Viking Flinga föddes 1951 i Sydamerika av svenska föräldrar. Familjen flyttade till Kalifornien och levde under fattiga förhållanden. Tidigt hamnade han i dåligt sällskap. Det var sextiotal, ungdomsrevolten var i full gång, knarket flödade. Efter ströjobb och militärtjänst flyttade han med sin fru och sina barn till Texas, där han fick jobb på ett bygge. Så en dag inträffar katastrofen. Han skjuter sin jobbarkompis efter misstanken om att han förgripit sig på hans dotter. Domstolen dömer honom till 45 års fängelse. 
Där väntar helvetet. Misshandel och mord tillhör vardagen, gängen styr och för att överleva bildar han ett eget gäng, Aryan Brotherhood, och de kämpar dagligen mot de mexikanska och svarta gängen om herraväldet. Efter två knivöverfall, ett upplopp med gisslantagning och ett misslyckat flyktförsök förlängs påföljden till 52 års fängelse.
En stor del av tiden tillbringar han i isolering. 
En dag inser han att han förmodligen inte kommer att lämna fängelset levande. Då beslutar han sig för att bryta med sitt tidigare liv, drogerna, gängen och börja den långa, svåra resan mot friheten. 
Det här är den sanna berättelsen om hur ett skoningslöst system gör människor till monster och om en mans kamp för ett värdigt liv. Rick Flinga har aldrig nekat till sitt brott, men priset han fick betala var högt. Efter ett avtjänat straff utvisades han till Sverige och lever idag i Uppsala. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: