VÄLKOMMEN IN I MARIES HUVUD!!!!

Jag Är Som Jag Är Och Ska Vara. Mig Själv!!!

Usch vilken dag igår

Kategori: Jag o min vardag

Var ju hos tandläkaren igår och drog ut den där tanden som jag bitit sönder när jag sovit pga slarvat med bettskenan.

Kom dit strax innan 13.00..Inkallad ca 10 över
En sköterska kom ut och hämta mig i väntrummet och när jag kom in i undersökningsrummet var jag inte beredd på den skräck som kom över mig.
Satt mig på en vanlig stol som stod där och tårarna rann och jag kände hur rädd jag var och oron i min mage.
Tandläkare Andreea började då förklara hur allt skulle gå till i säkert 10 min. Blev en aning lugnar och satte mig i den obehagliga tandläkarstolen.
Fick bomullstussar i munnen som skulle bedöva runt tanden innan hon skulle sticka mig med bedövningen.
Tror hon stack mig 5-6 ggr och sen väntade hon 5 min och började sticka mig längre bak för att man skulle känna sig bedövad ner en bit i halsen med.

Och då hände det som fick mig att bli så rädd som jag aldrig varit.

Kände hur jag började bli yr, svimfärdig och illamående, fast att jag låg ner.
Andreea och hennes medhjälpare fick upp mig fort och böjde mig framåt.
Och allt trappades upp till hjärtklappning där pulsen slog det dubbla, fick inte luft, kippade efter andan, skakade i hela kroppen så jag inte ens kunde ta emot muggen med vatten som de sa åt mig att dricka, allt bara hoppa ur muggen.
Så här höll de på i några minuter.
Kändes verkligen som jag skulle kvävas och dö.

När allt lugnat sig efter ca 10 min så berättade Andreea att jag fått en allergisk reaktion på bedövningsmedlet så framöver ska detta följa mig i mina journaler så att det inte kan hända igen, plus fick en lapp av henne som jag ska visa upp om jag ska få lokalbedövning nån mer gång i mitt liv.

Sen påbörjade Andreea proceduren med tanden, den hade knäckts i 3 bitar sa hon så hon förstod hur ont jag haft för en månad sedan när jag kom dit akut.. Tror det tog runt 20 min för henne att få ut alla bitarna.

Och kan ju nu i efterhand säga att det inte alls var så farligt att dra ut en tand som jag trodde.
Då var det som hände av bedövningen ännu värre.
Men vill ändå inte göra om detta

Har dessutom trott att dom tar typ en tång o håller om tanden och rickar och har sig hit och dit och sedan lossnar den. Men så är de ju inte. Utan de har en vickepinne som hon kalla den som hon kör runt och ner vid tanden och rickar med för att den ska lossna från rötter och tandkött och sen plockar hon den med en liten tång eller vad det heter.

Mådde inte så bra igår efter panikattacken med andningssvårigheter och hjärtklappning, så jag tog det allmänt lugnt.
Hålet där tanden suttit läker på bra, tar värk tabletter för att slippa få nån smärta.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    20 min är ju snabbt!För mig har det tagit 1 timme när de dragit ut tand på mig

    2011-07-08 | 21:05:23

Kommentera inlägget här: