VÄLKOMMEN IN I MARIES HUVUD!!!!

Jag Är Som Jag Är Och Ska Vara. Mig Själv!!!

Hetsande ang vikten

Kategori: Tankarna flödar

Har suttit och googlat olika bloggar och hamnat runt i olika via kommentarer på blogginlägg och ser hur många yngre tjejer som helst som har startat året med att banta osv. Det är tjejer i åldern 13-19 år som tycker att det är för mycke att väga över 50 kg. Hur kan man ens tycka så. Det är inte hälsosamt nånstans att väga så lite, och särskilt inte för de yngre som inte ens slutat och växa. Tycker de hetsas för mycke runt vikten. Man måste lära sig att gilla sig själv som man är. Och inte bry sig så mycke om vad andra tycker
 
När jag var i den åldern var det aldrig sådan hets kring vad man äter och hur man skulle se ut. Och för min del så bryr jag mig inte hur folk ser ut. Men kan kanske tänka ibland, att om nån klagar över sin vikt och man sen ser personen proppa i sig massa onyttigt, att varför då inte sluta med detta så kommer personen att tappa onödiga kilon inom kort, och dessutom ut och promenera lite, man behöver inte gå på gym och hålla på, räcker med lite vanlig mortion som man gjort i alla tider.
 
Det är för mycke i medier och bloggar, jag överallt faktiskt, om att se vältränad ut. Själv tycker jag inte det är snyggt nånstans med för mycke muskler, varken på kille eller tjej. Hellre att de har ett par kilo för mycke. Mycke charmigare och man ser mer välmående ut.
Ska man gymma så tycker jag de ska vara på det stadiet där det kallas "sunt förnuft".
 
Okej, sen är de väl inte hälsosamt att väga över 80 kg om man är ca 160 cm lång oavsett ålder. Men då tycker jag de är bättre och se över sin kost och sluta äta massa godis, kakor (fika), chips och läsk flera dagar i veckan. Man kan ju avsätta det till en dag, t ex fre- eller lördag om man vill ha lite myskväll. En smoothie gjord på bär och naturell lättyoghurt är riktigt bra att ta till när suget anfaller en på kvällarna.
 
Detta är vad jag tycker. Men ser såklart inte ner på folk som vill träna eller de som har svårt att ta tag i att gå ner de där kilona som är farligt för deras välmående. Då försöker jag hellre peppa dessa och hjälpa till så gott jag kan. Ingen människa är fulare eller dummare för att den är för smal eller för "tjock", det är alltid insidan hos en person som räknas. I alla fall för mig.
Det är inte okej att mobba någon för dennes vikt. Jag verkligen hatar när folk kallar nån för tjockis, kan faktiskt bli riktigt arg då. Och som regel säger jag ifrån om jag hör nån kallas detta.
 
Ta hand om varandra istället för att se ner på varandra oavsett vem du/ni är
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: