VÄLKOMMEN IN I MARIES HUVUD!!!!

Jag Är Som Jag Är Och Ska Vara. Mig Själv!!!

Utredning

Kategori: Jag o min vardag

 
 
Varit på Kristianstads sjukhus idag för ett nytt hörseltest och träffat min läkare på öronkliniken för 4e gången sedan i höstas. 
 
Har ju varit där tidigare för detta och det visade som sist att jag har halv hörsel på höger öra, men det har jag vetat i typ 30 år.
 
I alla fall så visade mitt balanstest inget fel på balansorganen i örat och ej heller visade MR röntgen något fel på hörselgångar och hjärna.
 
Men läkaren sa att enligt hans tester, så går min blick upp o ner, vilket betyder att det inte är fel på balansorganen men att där är nåt i hjärnstammen, men inget som syns på MR röntgen. Så nu har jag papper på en frisk hjärna o att jag har nån..haha..så stackars den som påstår något annat...hahaha
 
Och det med nedsatt hörsel, om den förvärras så är det något som kommer att opereras, minns inte riktigt varför just nu, fick så mycke info så jag vet inte om jag minns allt.
Finns som sagt på papper i min journal
 
Så detta med min yrsel som går upp och ner varje dag har jag nu fått svar på. Det är kraftig kronisk migränyrsel och den blir värre pga tinnitusen, med illamående, svårt och fokusera m m. Orkar inte göra vad jag ska i min vardag och har väldigt svårt att fokusera. Har ett läkarintyg sedan i september förra året som gör att jag kan typ "komma och gå som jag vill" och ändå få full lön. Tack och lov att detta finns, annars hade jag blivit fattig.
 
Så diagnosen är Menieres precis som läkaren misstänkte på vårdcentralen i augusti förra året, fast en svårare sådan än normalt. Nu blir det att vänta på att få träffa henne och prata om hur det blir. Först och främst gäller att komma till medicin i Kristianstad och försöka få bukt med yrsel så jag funkar i min vardag. Läkaren prata om beta blockerare idag, men det blir nog inte aktuellt eftersom jag har gränsen på till för lågt blodtryck, men bra ändå. 
 
En dag som värst kan se ut så här. Vaknar halv 7 med tinnitus och yrsel där hela rummet snurrar iväg i 190, kan inte titta och vända på mig, får snällt ligga kvar o öppna ögon med jämna mellanrum tills det lugnar sig, och det kan ta allt mellan 30 min till 3-4 timmar. Kan ju säga som så att jag är tränad på att vara blind o gå på toa, kan ju inte ligga där kissnödig i massa timmar, mår även så illa att jag är spyfärdig, tack och lov inte gjort än. Och det kommer från att jag är åksjuk till max. Såna här dagar har jag typ 3-4 i veckan o ibland kan det vara så att jag är hemma i 2-3 dagar och mår riktigt kasst, mår bra en dag o sen dålig igen 1-4 dagar. Vet som sagt aldrig hur min nästkommande dag kommer att se ut. 
Här har jag verkligen nytta av att jag aldrig nånsin planerar mina dagar o aldrig gjort.
 
När jag sedan orkar ta mig upp o röra på mig kan det ta timmar innan det hela lägger sig, och just pga tinnitusen som bråkar (fick jag veta idag) Hade inte tinnitus varit med i bilden så hade yrseln varit lite snällare o inte pågått mest hela tiden. Den vaknar jag med o somnar med o sen kommer den i omgångar varje dag under dagen.
 
Svårt och förklara i text hur denna sjukdom yttrar sig och hur jag mår och känner. Men hade jag inte varit så tark och envis som jag är så hade jag nog deppat ner mig. För detta är inget jag ens önskar min värsta ovän/den som hatar mig.
 
Är som sagt glad att jag fått veta och har allt på papper och att det nu ska utredas hur man ska få rätsida på de, så att jag kan funka bättre i min vardag. Tar väl ett tag till, men så länge jag får positiva svar så är väntan inte så farlig.
 
 
Så här är lite info till er som visat intresse i hur jag mår osv.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: