VÄLKOMMEN IN I MARIES HUVUD!!!!

Jag Är Som Jag Är Och Ska Vara. Mig Själv!!!

Limepaj

Kategori: Recept

8 bitar

Botten:
150 g margarin
15 st digestivekex

Limekräm:
4 limefrukter
3 dl vatten
1 1/2 dl socker
3/4 dl maizena
3 äggulor
1 msk smör

Maräng:
3 äggvitor
1 dl socker


1. Pajdeg:
Sätt ugnen på 200 grader. Häll smöret och mjölet i en matberedare och kör till en grynig massa. Tillsätt vatten och kör tills allt är blandat till en klump.

2. Tryck ut degen i en pajform ( ca 25 cm i diameter). Fäst folie runt kanterna så att dom inte sjunker ner under gräddningen. Förgrädda pajskalet i ca 15 min i nedre delen av ugnen. Ta ut skalet och låt det svalna, ta bort folien. Sänk ugnsvärmen till 150 grader.

3. Limekrämen:
Riv skalet på limefrukterna och pressa ur saften. Blanda limesaften, maizena, vatten och socker i en kastrull. Koka upp under omrörning. Ta kastrullen från värmen och rör ner äggulorna i krämen. Ställ tillbaka kastrullen på värmen och låt krämen sjuda upp (men inte koka, annars skär den sig). Rör ner limeskal och smör, låt krämen kallna.

4. Marängtäcke:
Vispa äggvitor till hårt skum, blanda försiktigt ner sockret.

5. Häll ner krämen i pajskalet och bred maräng över. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 15 min så att marängen får lite färg.

Servera med vanlig vaniljglass


ETT TIPS:
Ibland kan de vara svårt att veta om man har vispat äggvitorna tillräckligt länge, ett tips är att ta bunken/skålen upp och ner (försiktigt), om marängen håller sig fast har du vispat tillräckligt.






Kommentarer


Kommentera inlägget här: