VÄLKOMMEN IN I MARIES HUVUD!!!!

Jag Är Som Jag Är Och Ska Vara. Mig Själv!!!

Mitt eget recept på Frukostbullar

Kategori: Recept

1 pkt jäst
50g margarin
5 dl mjölk
ca 12 dl mjöl (något jag tar som jag vill pga vill ha en kletig deg för de ger fluffigare bullar)
1/2 tsk socker
1/2 tsk salt
ca 1 dl solrosfrön (hacka smått)

Smält smör i en gryta, häll i mjölk och värm fingervarmt. Häll över i en skål med jästen och rör ut.
Blanda i salt och socker och rör ner solrosfröna. Vispa i mjöl med elvisp. Ta lite i taget tills du fått smeten som du vill ha den.

Låt jäsa övertäckt ca 40 min

Knåda degen o platta ut till ca 2 cm tjock, skär i rutor. Jag tar en bit deg i taget för hela på en gång blir för mycke. Skär bort kanter runt om så du får fyrkantiga bitar.


Låt bullarna jäsa på plåt under handduk eller annan bakduk i ca 40 min. Pensla sedan med uppvispat ägg och strö på lite solrosfrön.

Ugn 175-200 grader, mitten ca 12-15 min. Beror lite på vad man har för ugn. Jag har varmlufts ugn så jag hade 175 grader i ca 13 min


Lycka till och berätta gärna om du använt mitt påhittade recept

Kommentarer


Kommentera inlägget här: