VÄLKOMMEN IN I MARIES HUVUD!!!!

Jag Är Som Jag Är Och Ska Vara. Mig Själv!!!

Min egen smet

Kategori: Recept

Har nu experimenterat lite med ingredienser till en god våffelsmet och jag lyckades, nu kan ni skrota alla recept ni har för mitt är det bästa..haha. Såklart hade jag ju grunderna för hur man gör våfflor/pannkakor, så de var ju bara och tänka på dessa.
 
Ingredienser till ca 15 st våfflor:
 
4 ägg
4 dl vetemjöl
5 dl mjölk
1/2 tsk salt
1/2 tsk socker
25 g smält margarin/smör
 
Vispa äggvitorna till skum.
 
Rör ihopa gulorna, mjölet och hälften av mjölken, saltet och sockret till en jämn smet. Häll i resten av mjölken och rör om ordentligt. Vänd sedan ner skummet försiktigt i smeten och häll i smöret och rör om försiktigt, eller vänd även nu runt försiktigt.
 
Smörj endast järnet inför första laggen, efter det så behövs det inte.
 
1 lagg = drygt 1 dl smet och grädda varje lagg i 2 min
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: